کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

کلیسا حضرت مریم ارومیه - قسمت اول

سلام وقتتان به خیر بینندگان عزیز شبکه مستند. همچنان همرا ه ما هستید در ارومیه که داریم جاذبه‌های گردشگری و دیدنی آن را مشاهده می‌کنیم .این فضایی که ما وارد آن شدیم کلیسایی است به نام  ننه مریم . جناب آقای کشیک دانیال در کنار ما هستند و قرار است که این بنا را به ما معرفی کنند .خیر مقدم عرض میکنم .کلیسا حضرت مریم یا ننه مریم یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان است و توسط مجوسی‌ها ساخته شده است. مجوسی‌ها ستاره شناسان زرتشتی بودند که طبق روایات و انجیل می‌روند حضرت مسیح را می‌بینند و هدایایشان را تقدیم به حضرت مسیح می‌کنند. در روزی که حضرت مسیح متولد شدند و به ایران برمیگردند و و دو نفرشان این مکان را که شاید قبلا آتشکده بوده است را  به کلیسا تبدیل می‌کنند.

یکی از این افراد زیر همین مکان دفن می‌شود اما متاسفانه در جنگ جهانی آلما‌ن‌ها سنگ قبرشان با خودشان میبرند و سنگ قبر موجود نیست .ساختمان از هشتی‌ها و طاق‌های ساسانی ساخته شده است و کلیسا شهر همیشه سعی کرده که در امپراطوری پارس خودش را همرنگ مردم و امپراطوری کند . وقتی وارد شدم و درهای کوتاهی را دیدم که باید خم می‌شدم فهمیدم که این معماری ایرانی است و ما در بناهای تاریخی این را داریم که وقتی وارد اتاق میشوی باید حالت خضوع و خشوع داشته باشی. پس تاریخ پیدایش اینجا مشخص نیست و اکثر ا می‌گویند بین سال های 40-60 میلادی ساخته شده است .یعنی حدود 1900 سال قبل.

ما  دو دالان می بینیم ورودی و خروجی کلیسا است ؟

دالانی که وارد شدیم ورود به کلیسا است اما دالان کنونی ما را به یکی از اتاق‌های کلیسا می‌برد. هر کلیسا از روی یک نقشه خاص ساخته می‌شود و طبق همان نقشه هم ساخته می‌شود و قوانین بنایی دارند که باید در آن رعایت شود

اینجا زیر زمین دارد؟

نه اما اگر وقتی ترک‌های عثمانی وقتی وارد ایران شدند کلیسا را خراب نمی‌کردند ما الان در زیر زمین بودیم چون روس‌ها قبل از جنگ جهانی اول وقتی وارد ارومیه شدند سقف کلیسا خودشان را روی سقف اینجا می‌سازند و کلیسا دو طبقه می‌شود که بعد از آن ترک‌های عثمانی می آیند و اینجا تخریب می‌کنند. آخرین شکلی که کلیسا داشته است در سال 1944 بوده و عاشوری‌ها و فراد کلیسا اینجا را به همت خودشان ساختند

این اتاق چیست ؟

اتاق محراب است و نمی‌تواند کسی به جز روحانی مسیحیت وارد اینجا شود و محراب فقط و فقط برای روزهای یک شنبه استفاده می‌شود و کشیش و دستیارانش وارد محراب می‌شوند و آیین‌های نیایشی را برگزار می‌کنند. تا چند سال قبل  از این فضا به عنوان کلیسا استفاده می‌شده است. شما در اول فرمایشاتتون اسم ارومیه را جالب تلفظ کردید شما گفتید اورمیه نه ارومیه . اورمیه یک شهر عاشوری نشین بوده قبلا و اسم اورمیه هم عاشوری است اور یعنی سرزمین و میه یعنی آب . این اسم را عاشوری‌ها گذاشتند چون اینجا پر از منایع آبی بوده است.

اورمیه شهر عاشوری نشین بوده ولی عاشوری‌ها در روستاها بیشتر زندگی می‌کردند و در هر روستا کلیسایی بنا کردند. الان در روستاهای اطرافمان 20 کیلومتری شهر اصلی 80 کلیسا داریم که قدیمی هستند و به قرن 4 -6 میلادی. وقتی زندگی شهری شروع می‌شود عاشوری‌ها به سمت شهر می‌آیند و این کلیسا را می‌سازند  و بازسازی می‌کنند.

و بعد  که می‌بینند این کلیسا گنجایش ندارد کلیسا بزرگتری می‌سازند. ولی در کل اخرین مراسم روحانی که دسته جمعی در اینجا انجام شده 30-40 سال پیش بوده و بعد این مکان  این فقط به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است و ساختمان جدید برای مراسم استفاده می‌شود. این کلیسا از سنگ و ساروج استفاده شده و اینجا یک ساختمان با معماری ایرانی است.

تنور تفت نان مقدس

در کشور ما علاوه بر مسلمانان اقلیت های مذهبی هم در صلح و ارامش در کنار مسلمانان زندگی می‌کنند  و این در کنار هم بودن باعث شده ایران همیشه سربلند و سر افراز باشد. از یک راهرو عبور  کردیم به اتاقکی رسیدیدم که یک حوضچه هست و نوشته تنور تفت نان مقدس. این حوضچه برای غسل تعمید بچه‌ها استفاده می‌شده است هر بچه که از پدر و مادر مسیحی به دنبا می‌آ‌ید برای آنکه مسیحی شود باید غسل تعمید بگیرد .این کار 40 روز بعد از تولد انجام  می شود و  حتما باید توسط کشیش انجام شود. آن مکان محل پخت نان مقدس بوده و هر یکشنبه نان مقدس را می پختند و به عنوان تبرک بین افراد تقسیم می کردند 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد