کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

کلیسا حضرت مریم ارومیه - قسمت دوم

این فضا اتاقه؟ یک راه که به سمت محراب می‌رود و چند مقبره هم رو به روی ما هست. هر ساختمانی که به عنوان کلیسا ساخته میشود باید چند قوانین ساختمانی در آن رعایت شود یکی وجود محراب و یکی همین اتاق تعمید هست که البته برای پختن نان مقدس و عوض کردن لباس  روحانی استفاده میشود و غسل تعمید بچه‌ها. کلیساها علاوه بر ساختمان اصلی که ابتدا در آن قرار داشتیم و به آن صحن کلیسا می گویند و مردم عادی آنجا هستند می‌توانند یک مکان را به عنوان جایگاه قدیسین داشته باشند که معمولا افرادی که اسخف هستند یا در راه دین شهید شده‌اند آنجا هستند.
سنگ قبرها در کلیسا حضرت مریم
سنگ قبرهایی که می‌بینید متعلق به فرمانده روسی است که برای بازسازی کلیسا خدمات زیادی انجام میدهد و بعد فوت میکند و به دستور خانمش اینجا دفن میشود. سنگ قبر دوم متعلق به روحانیون کلیسا است که درجه دستیاری کشیش داشتند و برادر یکی از رهبران جهانی کلیسا شهر بودند که می‌آیند به ارومیه و فوت می کنند و دفن میشوند.
سنگ قبر بزرگ که عکس روحانی روی آن است متعلق به اسخف مارایلیا ابراهیمی که مار در زبان عاشوری یعنی حضرت یا قدیس. ایشان اسخف کل منطقه آذربایجان بودند و در سال 1928 فوت کردند و یکی از سنگ قبرهای مشهور که حتی  اسم ایشون در کتاب مشاهیر ایران است متعلق است به اسخف  ماریوهنا که اولین ایرانی بودند و به امریکا رفتند و زبان انگلیسی را یاد گرفتند و به ایران بازگشتند.
همچنین اولین کلاس‌های  زبان انگلیسی را ایشان در شهر ارومیه برگزار می کنند  و در واقع میشه گفت ایشون کریستف کلمب ایرانی هستند. خیلی ممنون و تشکر از حضورتان در برنامه. مکانی که به شما معرفی شد کلیسا ننه مریم است و الان هم مورد بازدید است و عزیزانی که به ارومیه می‌آیند ضمن بازدید از مکان‌های تاریخی می توانند از این فضا هم دیدن کنند و جز بناهای تاریخی ارزشمند است.
معرفی دیگر بناهای تاریخی شهر ارومیه
در ادامه معرفی بناهای تاریخی شهر ارومیه میرسیم به مسجد جامع که جزو یکی از بناهای تاریخی این شهر هست و قدمتش به زمان‌های خیلی دور برمیگردد. این مسجد به شکل مستطیلی شکل هست با ستون‌های سنگی زیبایی که پایه و اساس آن را تشکیل دادند و محراب بسیار زیبایی که در نوع خودش منحصر به فرد هست و الان هم دارد در آن قسمت مرمت کاری انجام میشود. جناب آقای الهی عزیز برای ما توضیح بدهید در مورد این فضا و قدمتش به چه دوره‌ای برمیگردد و مصالح ساختمانی اینجا به چه شکلی هست.
 همچنین بگین که کاربرد اینجا از ابتدا مسجد بوده یا کاربری دیگری داشته است و توضیحاتی که میتواند کامل کننده صحبت‌های ما باشد. همینجوری که از ورودی بنا مشخص بود الان در مرکز بافت تاریخی ارومیه هستیم و شهر ارومیه هم ترکیب معماری و شهرسازی تاریخی اسلامی مثل شهرهای دیگر داشته است و تو مساجد جامع و بناهای عام المنفعه که شامل بازار، کاروانسراها، آب انبارها و حمام‌ها و غیره دارای این معماری بودند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد