کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

انگور ارومیه

با نام و یاد خدای بزرگ و مهربان. سلام کاربران خوب و دوست داشتنی کجا بریم. همچنان همراه ما هستید در ایرانگردی. اینجا استان آذربایجان غربی و شهر زیبای ارومیه هست که در یک روز گرم تابستانی و ان هم در اواسط شهریور آمدیم به روستای زینانلو که در هفت هشت کیلومتری شهر ارومیه هست و برداشت انگور را میخواهیم برای شما ضبط کنیم. برداشت انگور در این فصل تازه شروع می شود یعنی اوایلش هست به همین دلیل کشاورزهای زیادی را در باغها نمی توانیم ببینیم. دیگه تقریبا میتوان گفت از اواخر شهریور و اوایل مهر برداشت اوج میگیرد و جشنواره انگور هم از 23 ام شهریور ماه تا اخر شهریور ماه در شهر ارومیه هست و بهونه ما همین شده که به شهر ارومیه امدیم. حالا قراره برویم بین کشاورزای عزیز و از برداشت انگور برای شما بگوییم. همسفر ما باشید.

شما خیلی انگور میخوری؟ نه. این همه انگور. چرا؟ چون داخل انگور هستم. یه خوشه دیگر برای من میچینی که رسیده رسیده باشه. یک دونه بسه.

انگور اینجا مال کوه هست زود میرسه از 22 ام شروع کردیم 22 ام ماه پیش و تا الان داریم میچینیم و الانم 12 شهریوره.

چند هکتاره؟

زمین 2 هکتاره.

فقط آقای جنگنجو انگور میچینه. چجوریه؟

اینجا بالای کوه هست و اصلاح کردن انگور هم خیلی مهمه. اگر انگور را زیاد انگشت بگذاری روش دیر میرسه.

گرمه اینجا. من قشنگ عرق کردم؟

اینجا از زمین بالاتره و نزدیکتره به خورشید و هواش گرمتر میشود و الان اگر به باغات پایین بروید انگورش زیاد نرسیده اما اگه بیایید بالاتر برداشت انجام میشود.

خواص انگور چیه؟

انگور گرمه و برای سردی مزاج خوبه. شیره انگور را میگیرند و حلوا باهاش درست میکنند و شیرینی درست میکنند و با مغز گردو استفاده میکنند. همه چی میشه باهاش درست کرد.

اینا انگور با دانه هست یا بی دانه؟


اینها انگور بی دانه هست. چند نوع انگور داریم : شیبابا و حسینی و انگور سفید و انگور قرمز کشمش و انگور قزل.

انگور ریش بابا یا شیبابا؟

شیبابا. اونها با دانه هستند مثل حسینی و قزل. قرمز کشمش و سفید هم دانه ندارند.

تو ملایر که بودیم و برداشت انگور را داشتیم انگورها را یه جایی روی افتاب قشنگ پهن میکردند که کشمش بشود یا تیزاب میکردند. اینجا هم این کار را میکنند یا نه؟

اینجا دیگه اینکار را نمیکنند چون انگوری که قیمتش چهار پنج هزار تومنه دیگه نمی آیند باهاش اینکار کنند.

یعنی اینها دیگه به بازار مستقیم میرسد. صادر هم میشود؟

قبلا به روسیه ( مسکو) صادر میکردند. الان به خاطر تحریم ها صادر نمیکنند. الانم بازار باز شده است. قبلا چهار پنج سال پیش که صادر میکردیم کیلویی 8 تومان. الان داخل بازار میدهیم کیلویی 5 تومن.

یعنی بازار داخلی الان بهتر هست؟

بازار داخلی اگر مثلا خارج بیاد اینها را ببرد بازار داخل الان انگوری که من میچینم میزنیم به بازار 5 تومان وقتی انگور زیاد شد 2 تومان میشود.

این انگورهای بسیار زیبا و خوشمزه ای که دارید نگاه میکنید صبح زود از توی باغهای روستای زینانلو برداشت شده است در حومه ارومیه

چند کیلومتری ارومیه هست؟

7 یا 8

من دیدم فقط شما دارید داخل باغ انگور میچینید. تنها هستید؟ چرا بقیه روستایی ها نمیان. این همه باغ انگور و همه هم رسیده.