کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

سفر به ارومیه

با نام و یاد خدای بزرگ و مهربان. سلام به همسفرهای خوب و دوست داشتنی خودم. همچنان همراه ما هستید در ایرانگردی و اما از شهر زیبای قزوین سفر می کنیم به شمال غرب کشور جایی که استان آذربایجان غربی است و مرکز آن شهر زیبای ارومیه و قراره چندین روز ارومیه را بهتون معرفی کنیم؛ اما مثل همه برنامه‌ها در بخش نخست می رسیم به شهردار شهر که جزو مطلعین هستند و قراره از شهر برای ما بگویند. آقای دکتر حضرت پور در خدمتشان هستیم شهردار شهر ارومیه سلام و علیک شما را با بینندگان برنامه آشنا می‌کنیم و می‌خواهیم اطلاعاتی در مورد شهر ارومیه بشنویم.
اطلاعات عمومی درباره ارومیه

من سلام و عرض ادب دارم خدمت یکایک مردم کشور عزیزمان ایران در اقصی نقاط کشور. استان ما با 3 کشور آذربایجان و عراق و ترکیه هم مرز است و 960 کیلومتر مرزش دارد. همچنین دارای جمعیتی بالغ بر 3 میلیون و 200 هزار نفر است که سهم شهرستان ارومیه 1 میلیون و 260 هزار نفر می‌باشد. بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها مردم این شهرستان و استان تقریبا حدود 30 درصد کشاورزی هست و عمدتا امروزه از طریق مرز فرصت‌هایی را برای تجارت و تبادلات مرزی داریم؛ همینطور که مردم استحضار دارند دروازه اروپا هست. ارومیه مرز سه راهش دروازه اروپا هست و روزانه ما ترددهای خیلی زیادی را داریم و ارومیه مرکز گردشگری شهرهای همجوار کشورهای دوست ما هستند که انشاالله این سفری که صدای سیمای جمهوری اسلامی کشور برای استان اذربایجان غربی و به خصوص شهر ارومیه داشته بتواند این زیبایی‌ها را به تصویر بکشد.
همانطور که مردم خوب کشور عزیزمان استحضار دارند شهر ارومیه باغ شهر است یعنی نمی توانند شهری را پیدا بکنند که در شعاع 25 کیلومتر باغ‌های سرسبز انگور و سیب را داشته باشد. به همین دلیل است که انگور ارومیه بسیاری معروف می‌باشد. شما نمی توانید شهری را پیدا بکنید که از وسطش و چپ و راستش رودخانه جاری عبور کند. رودخانه باراموسی ما از یک سمت شهر رد می‌شود رودخانه شهرسایی ما که همیشه جاری هست در وسط شهر ماست و رودخانه نازموسی که الان  پر آب هست. این‌ها همه زیبایی‌های شهر ارومیه هستند و بزرگترین مزیت استان مزیت فرهنگی هست یعنی انسان‌هایی که با تمامی گویش‌ها، با تمامی مذاهب با  تمامی اقوام و ادیان در کنار هم با محبت زندگی میکنند نه مسالمت آمیز و این یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی هست و فرهنگ بالای مردم عزیز استان اذربایجان غربی.

ما الان رسیدیم به منطقه‌ای که باید ماشین را پارک کنیم و پیاده روی کنیم در حدود 200-300 متر تا به دهانه آبشار برسیم باید یک مقدار پایین‌تر برویم در دره راننده‌های ما رفتند در منشا آبشار نشستند و کلی کیف میکنند. آبشار سوله دو کل  یه جایی اومدیم روی صخره نه دلمون میاد بریم نه میتونیم درست تصویر بگیریم  و فضای عجیب غریبی است خوب اگه بخواهیم این مناطق را که بکر هستند ببینید مجبوریم این سختی‌ها را بکشیم. شما این سختی‌ها را بکشیدتا بینندگان ببینند و به این مناطق بیایند و لذت ببرند.
بهمون بگید ارتفاع این آبشار چقدر است؟
آبشار شیبی است یعنی از یک سطحی میریزه پایین.  این آبشار 50-60 متر ارتفاع دارد و برف‌هایی که در مرزهای ایران و ترکیه آب میشوند تامین کننده آب این منطقه هستند و از بین آن صخره‌ها می آیند و به روستا می رود آب خنکی هم دارد؟ بله و دائمی است. این منطقه به نام سیلوانا معروف است و به زبان کردی یعنی محل پرواز عقاب‌ها .اینجا دشت بزرگی است و عقاب ها را داریم گرگ مخصوص این منطقه را داریم و سمورهایی  که در این منطقه هستند و سوسمارهای کوهی گیاهان دارویی در این منطقه به وفور یافت می‌شوند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد