کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

دانشگاه مالک اشتر بازوی تحقیقاتی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) / ایجاد مرکز تحقیقات و مطالعات راهبردی در شهر فرودگاهی

نشست هم اندیشی در راستای تحقق اهداف تفاهم نامه مشترک شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و دانشگاه صنعتی مالک اشتر با حضور محمد مهدی کربلایی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و ابوطالب شفقت رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر و هیئت همراه برگزار شد.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، در این نشست پس از ارائه گزارش از روند اجرای تفاهم نامه، اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر به ارائه پیشنهادات تکمیلی در طرح جامع شهر فرودگاهی، طرح شهر هوشمند فرودگاهی با محور ابر فرودگاهی، ایجاد مرکز آموزش، تحقیقات و مطالعات راهبردی به بحث و بررسی پرداختند.

در ادامه ابوطالب شفقت، رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت: ما برای توسعه شهر فرودگاهی یک هدف راهبردی را ترسیمکرده که نیاز به ساخت شهرک های تجاری، صنعتی، تحقیقاتی، توریستی، تاریخی و سلامتی در این مجموعه داریم و به طور مثال می توان میزبان توریست سلامتی بود که زمان کافی برای بازدید از میراث تاریخی کشور را نداشته باشد و بتوانیم در شهر فرودگاهی جذابیت های تاریخی برای توریست های مستقر در این شهر فرودگاهی تولید کنیم. رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر اظهار داشت: بر اساس توصیه های مقام معظم رهبری باید به پیوست فرهنگی در طرح های بزرگ همانند توسعه شهر فرودگاهی توجه داشته باشیم و دانشگاه صنعتی مالک اشتر یک دانشگاه جامع و علمی است که در همه حوزه ها توانسته اظهار نظر کند .

دریاچه ارومیه - قسمت اول

به نام خدای بزرگ و مهربان. اینجا استان آذربایجان غربی شهر ارومیه است. ما الان در کنار دریاچه ارومیه هستیم این دریاچه یکی از پتانسیل‌های گردشگری در  ارومیه است. وقتی داشتیم در امتداد دریاچه حرکت میکردیم ابتدا یک حاشیه سفید رنگ را دیدم که به نمکزار شبیه بود و بعد از آن هم خود دریاچه که رنگ آب آن قرمز است برای همین از آقای دکتر میرعلی محمدی عزیز می‌پرسیم و ایشون استاد دانشگاه و جز ستاد احیای دریاچه ارومیه و عضو شورای اسلامی شهر ارومیه دعوت کردیم .نخست سلام و علیک

سلام .به بینندگان عزیز


الان باد شدیدی داره میاد ؟ این باد همیشه است؟


باد جنوب غربی که غالب است بر جبهه‌هایی دیگر باد و همواره از غرب به شرق میوزد از ارومیه به سمت تبریز. عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه این ستاد چیست؟ قراره چیکار کنه؟ دریاچه ارومیه در گودترین حوزه ابریز است به مساحت 53 هزار کیلومتر مربع که 40 درصد مربوط به استان آذربایجان شرقی بوده و 12 درصد آن بخش شمالی کردستان و مابقی استان اذربایجان غربی. جایی که الان هستیم از پایین به شهر سلماس ختم میشود از سلماس به آن طرف وارد حوزه ابریز مازندران میشویم.


دریاچه ارومیه در طول دوران مختلف اختلاف زیادی در طول دوه داشته است بیشتر سطح آب نسبت به سطح اب ازاد 1278 متر است که در ایتن تراز مساحت خود دریاچه به 6000 هزار کیلومتر محدود میشود از وقتی تراز می‌آید پایین مساحت هم کاهش پیدا میکند. در سال 74-75 بالاترین تراز اب دریاچه ارومیه را داشتیم به حدود 32 ملیارد متر مکعب حجم اب دریاچه ارومیه بوده تراز آب فعلی دریاچه 1270/50 متر میرسد نزدیک به 7.5 متر اختلاف ارتفاع داریم . این به خاطر تبخیر آب دریاچه ارومیه است و لازم است که این دریاچه به عنوان نگین نیلگون آذربایجان است و وجود دریاچه باعث تاثیرات مثبت  اکولوژی  در منطقه است و متاسفانه وقتی سطح اب پایین امده یک مسائلی در منطقه ایجاد شده چه از لحاظ کشاورزی چه از لحاظ امراضی که در منطقه شایع نبوده است.


رنگ آب را قرمز میبینیم ؟ علت چیست ؟


 در دریاچه ارومیه  تنها موجودی که میتواند رشد کند و این مربوط به دریاچه های شور است یک نوع سخت پوست به نام آرتمیا است . آرتمیا در دریاچه ارومیه است به اسم آرتمیااورمیانا است و اسم علمی آن است یک سری شباهت بین دریاچه ارومیه و دریاچه‌های شور در دنیا وجود دارد مثل دریاچه یوتا در امریکا که مشابه اینجاست و یک سری جلبک‌ها در فصل تابستان و بهار رشد میکنند و منبع تغذیه آرتمیا است . این رنگ به خاطر وجود همان جلبک‌هاست .

آرتمیا جانور سخت پوستی است و وقتی میزان نمک دریاچه به حد متعادل برسد رشد آن‌ها افزایش می‌یابد چون الان غلظت نمک زیاد است اینها به سمت مرده شدن حرکت میکنند و الان نمیتوانیم آرتمیا را ببینیم. یکی از شاخص‌هایی که برای وجود دریاچه ارومیه است وجود همین آرتمیا است و این‌ها مردن براشون معنی ندارد و تا 100 سال میتوانند زنده بمانند. این ارتمیاها صید میشود و یکی از منابع غذایی برای تولید آبزیان مخصوصا انواع ماهی‌ها.

ممنون و تشکر از شما. هوا خوب است و متعادل نه گرم و نه سرد . همسفر ما باشید. این نمک دریاچه ارومیه است و یه ضرب المثل است که هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک. اما این نمک فکر کنم دارد می‌گندد. دریاچه ارومیه یکی از دریاچه‌های نمک در دنیا است و غلظت نمک آن بالاست مخصوصا وقتی که آب دریاچه تبخیر شده است و کاهش پیدا کرده است . نمک کاربرد زیادی دارد چه به عنوان نمک خوراکی و چه در صنعت. دریاچه ارومیه علاوه برپتانسیل نمک پتانسیا پزشکی درمانی هم دارد آب نمک فایده زیادی برای پوست دارد و از لجن دریاچه ارومیه می توان برای منظور های پزشکی استفاده کنیم .برای درمان ارتروز .

ادامه این مطلب را در قسمت دوم بخوانید

روستای زینانلو

بقیه هم کار دارند. هلو و شلیل میچینند. بعضی ها بعد از ظهرها دم غروب انگور میچینند. یعنی بعد از ظهر بیشتر برداشت انگور هست در این منطقه؟ بله

به ما گفتند صبح زود بین ساعت 7.5  8 صبح تا 10 صبح برداشت میکنند؟ ان طوری هم برداشت میکنند

این انگور نه سرخه نه سبز نه زرده. این انگور قرمزه. به زبان محلی بهش میگویند قرمز کشمش

یعنی با اینها کشمش هم درست میکنید؟

نه. اسمش اینه. ما بهش میگوییم انگور سیاه. نه اینها سیاه نیستند.

پس انگور سیاه و سفید و قرمز داریم. انگورهای دانه دار هم اسامی مختلفی دارند؟ ریش بابا. انگور طلا و قزل و انگور سیاه و صحابی و ملکی

شیره پزی هم دارید شما؟ هر روستایی تو خانه خودش دارد. شما چطور؟ تو روستاتون شیره پزی دارید؟ بله. تو حیاط میپزیم.

کی مشغول میشوید؟ آخرهای پاییز

این انگورها چند سالشونه؟ یعنی باغستانی که شما دارید.

هر سال جوان تر میکنم باغستان را. اینها را 30 سال قبل کاشتیم اما هر دو سال تغییراتی میدهیم که جوانتر شود.

آب اینجا از کجا تامین می شود؟ آب روستای شما. از آب چاه همینجا. چشمه و .. نداریم.

تا ان بالای کوه را کاشتید. آب را پمپاژ میکنند؟ بله. یک استخری هم داریم. از پایین پمپاژ میکنند تو استخر و از آنجا هم لوله ها قطره ای داریم.

تا کی برداشت انگور را دارید؟

تازه شروع شده است. تا 40 روز 50 روز ادامه دارد.

از اواسط شهریور شروع میشود و تا اواخر مهر هست؟ تا 15 ام 20 ام آبان هم هست. اینها را اصلا سرما نمیزند.

منطقه ای هم هست که انگورچینی آن دیرتر از شما شروع شود؟ یا اینکه فقط در منطقه زینانلو میشود انگور را پیدا کرد؟ اینجا کمی زودتر هست و از اینجا هم دیرتر منطقه امامزاده هست در پایین ارومیه. آقا دستتون درد نکنه.

اسم این انگور چیه آقا؟ کشمشی.

یعنی اینا را کشمش میکنید یا اسمش کشمشی هست؟ اسمش کشمشی هست.

اینجا چجوری کشمش درست میکنید شما. یعنی خوشه را از سقف آویزان میکنید. در بعضی از روستاها من دیدم انگورها را میچینند انگورهای یک کم رسیده تر از این را بعد به بند میکشند و از سقف آویز میکنند در سایه میماند تا کشمش میشود. شما هم همین کار را میکنید؟ نه. ما میزنیم به بازار. ما کشمش درست نمیکنیم. ما در روستای زینانلو که میگشتیم گفتند تنها جایی که فعلا برداشت انگور دارند آقای اسماعیل جنگجو هستند. با توجه به اینکه اطراف روستای زینانلو پر از باغ انگور هست ولی هنوز برداشتش شروع نشده است. امروز هم 12 شهریور هست که ما اینجا هستیم و هنوز برداشت انگور شروع نشده است.

آقا اسماعیل از کی برداشت انگور در روستای شما شروع میشود؟

از 30 ام شهریور

شما چرا زودتر شروع کردید؟ اینجا زود میرسد. اینجا ما یک کوهی را دور زدیم تا رسیدیم به شما. رو به آفتاب هست و گرمسیرتر از ان طرف هست. الان فقط انگور کشمشی را جمع میکنید یا انگور دیگر هم دارید؟ بله ولی انگورهای دیگر کم است.


چه انگورهایی دارید کلا؟


قرمز و سفید. همین 2 تاست.

زنبور نمیبینم تو باغتون؟ زنبور هست ولی کمه.

شیره پزی دارید؟ نه. ما درست نمیکنیم ولی اهالی درست میکنند.

از چه ساعتی برداشت انگور را شروع میکنید؟ از ساعت 5 و 5.5 صبح تا ساعت 8 صبح.

این انگورهایی که شما مشاهده میکنید سوغات شهر ارومیه است و فرآورده های انگور مثل شیره انگور هم هست و 23 ام شهریور ماه به مدت یک هفته جشنواره انگور در ارومیه برگزار میشود که محصولات انگور مثل خود انگور و شیره و کشمش و ... عرضه میشود. ما باز هم از چند نفر دیگر که مشغول برداشت هستند میخواهیم گزارش بگیریم. این خوشه های زرین انگور و اینجا شهرستان ارومیه و روستای زینانلو.

انگورچینی کار ساده ای هست یا سخت؟ یک قیچی دارد. من یکی چیدم. کاری نداره دیگه. 

انگور چیدن کار ساده ای هست خیلی هم سخت نیست اما باید جوری بچینند که بازارگیر باشد و خرابش نکنند.

دانه هاش نمیریزد؟ از درخت که میچینیم 100 درصد یکی 2 تا از دانه هاش میریزد و ممکنه به درخت گیر کند و کلا همش بریزد.

کلا شغل مردم این روستا کشاورزی هست؟ اکثرا کشاورزی هست.

چقدر انگور دارد کل روستا؟ سالی 2000 تن تا 3000 تن انگور دارد. سال پیش که انگور زیاد بود تا 5000 تن هم می رسید.

ما رفتیم ملایر. انجا هم جشنواره انگور دارند و خوشه های برترشان را حتی شماره گذاری میکنند و بعد به بهترین خوشه جایزه می دهند. توی ارومیه هم جشنواره انگور هست از 23 ام تا آخر شهریور. من میخوام فرق انگور شما با مثلا انگور زنجان و تاکستان یا قزوین یا ملایر را بدونم. اصلا فرقی دارد؟

فرقشان خیلی هست. انگور اینجا کمی شفافتره به مرور زمان میرسد و خیلی خوشمزه میشود. در ضمن انگور بی دانه ارومیه فکر نکنم در هیچ جای کشور پیدا شود.

اره. اینجا درشت و بی دانه هست. من جاهای دیگر دیدم که بی دانه ها معمولا ریزه. به خاطر خاک کوه اینجاست. خاک اینجا سفید هست و انگورش درشت میشود اصلا هورمون به این انگورها کم میزنند

در کشاورزی روستای شما از کودهای ارگانیک استفاده میشود یا شیمیایی؟ اکثرا از کود ارگانیک. پهن مرغ و حیوانات. شیمیایی صرف نمی کند الان کود دانه ای پنجاه شصت تومان هست. کود ارگانیک بهتر هم هست هم دیرتر جذب میشود داخل درخت و یک بار کود بدهیم 5 سال درخت استفاده میکند.

شما روزی چند صندوق انگور میچینی؟


بستگی دارد. هفتاد شصت هشتاد حتی صد صندوق یعنی هفتصد هشتصد کیلو.

بستگی دارد به اینکه چقدر رسیده یا خسته میشوید؟ نه خسته میشویم اگه بخواهیم رسیده را بچینیم روزی هفتصد هشتصد جعبه هم باید چید. صبح میچینیم که انگور شفاف و بازارگیر باشد. این هم از سوژه گزارش امروز ما یعنی برداشت انگور. جاتون سبز خیلی جاتون


 اینجا خالیه در این فصل بسیار خوب که بیایید و برداشت انگور را از نزدیک ببینید وقتی میخواستیم بیاییم ارومیه گفتند خنکه ولی امدیم اینجا غافلگیر شدیم. حسابی گرمه. به هر حال الان فصل انگور و جشنواره انگور هست. تا دیدار دیگر شما را به خدای بزرگ میسپاریم.