کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

سفر به ارومیه - قسمت دوم

سفر به ارومیه - قسمت اول

بار چندم است که می آیید ؟ دیگه از دستم در رفته . چقدر از این سوزه‌ها در ارومیه است ؟ آبشار سولوک را داریم که فصلی است و در بهار بیشترین میزان را دارد. آبشار مارمیشو را داریم، کنار منطقه مارمیشو که بیشتر فصلی هستند. زمستان پربرف است. بله تا اواخر خرداد این منطقه پربرف است. شما خیلی انگور میخوری؟ نه. این همه انگور. چرا؟ چون داخل انگور هستم. یه خوشه دیگر برای من میچینی که رسیده رسیده باشه. یک دونه بسه. انگور اینجا مال کوه هست زود میرسه از 22 ام شروع کردیم 22 ام ماه پیش و تا الان داریم میچینیم و الانم 12 شهریوره.

چند هکتاره؟

زمین 2 هکتاره. فقط آقای جنگنجو انگور میچینه. چجوریه؟ اینجا بالای کوه هست و اصلاح کردن انگور هم خیلی مهمه. اگر انگور را زیاد انگشت بگذاری روش دیر میرسه. گرمه اینجا. من قشنگ عرق کردم. اینجا از زمین بالاتره و نزدیکتره به خورشید و هواش گرمتر میشود و الان اگر به باغات پایین بروید انگورش زیاد نرسیده اما اگه بیایید بالاتر برداشت انجام میشود. خواص انگور چیه؟ انگور گرمه و برای سردی مزاج خوبه. شیره انگور را میگیرند و حلوا و شیرینی درست میکنند و با مغز گردو استفاده میکنند. همه چی میشه باهاش درست کرد.

اینا انگور با دانه هست یا بی دانه؟

اینها انگور بی دانه هست. چند نوع انگور داریم : انگور شیبابا و حسینی و انگور سفید و انگور قرمز کشمش و انگور قزل. انگور ریش بابا یا شیبابا؟ شیبابا. اونها با دانه هستند. مثل حسینی و قزل. قرمز کشمش و سفید هم دانه ندارند. تو ملایر که بودیم و برداشت انگور را داشتیم انگورها را یه جایی روی افتاب قشنگ پهن میکردند که کشمش بشود یا تیزاب میکردند. اینجا هم این کار را میکنند یا نه؟ اینجا دیگه اینکار را نمیکنند چون انگوری که قیمتش چهار پنج هزار تومنه دیگه نمی آیند باهاش اینکار کنند. یعنی اینها دیگه به بازار مستقیم میرسد.

صادر هم میشود؟

قبلا به روسیه ( مسکو) صادر میکردند. الان به خاطر تحریم ها صادر نمیکنند. الانم بازار باز شده است، قبلا چهار پنج سال پیش که صادر میکردیم کیلویی 8 تومان. الان داخل بازار میدهیم کیلویی 5 تومن. یعنی بازار داخلی الان بهتر هست؟ بازار داخلی اگر مثلا خارج بیاد اینها را ببرد بازار داخل الان انگوری که من میچینم میزنیم به بازار 5 تومان وقتی انگور زیاد شد 2 تومان میشود. دریاچه ارومیه در طول دوران مختلف اختلاف زیادی در طول دوره داشته است بیشتر سطح آب نسبت به سطح آب ازاد 1278 متر است که  تراز مساحت خود دریاچه به 6000 هزار کیلومتر محدود میشود. وقتی تراز می آید پایین مساحت هم کاهش پیدا میکند.

در سال 74-75 بالاترین تراز آب دریاچه ارومیه را داشتیم به حدود 32 ملیارد متر مکعب حجم آب دریاچه ارومیه بوده. تراز آب فعلی دریاچه 1270/50 متر میرسد نزدیک به 7.5 متر اختلاف ارتفاع داریم . این به خاطر تبخیر آب دریاچه ارومیه است و لازم است که این دریاچه به عنوان نگین نیلگون آذربایجان است و وجود دریاچه باعث تاثیرات مثبت  اکولوژی  در منطقه است و متاسفانه وقتی سطح آب پایین آمده یک مسائلی در منطقه ایجاد شده چه از لحاظ کشاورزی چه از لحاظ امراضی که در منطقه شایع نبوده است از جمله افزایش میزان سرطان. 

رنگ آب را قرمز میبینیم، علت چیست؟

 در دریاچه ارومیه  تنها موجودی که میتواند رشد کند و این مربوط به دریاچه های شور است یک نوع سخت پوست به نام آرتمیا است . آرتمیایی که در دریاچه ارومیه است به اسم آرتمیا اورمیانا است و اسم علمی آن است یک سری شباهت بین دریاچه ارومیه و دریاچه‌های شور در دنیا وجود دارد مثل دریاچه یوتا در آمریکا که مشابه اینجاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد