کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

سفر به ارومیه - قسمت سوم

سفر به ارومیه - قسمت دوم

با نام و یاد خدای بزرگ و مهربان سلام به همسفرهای خوب و دوست داشتنی ام. همچنان همراه ما هستید در ایرانگردی این بار سفر کردیم به آذربایجان غربی شهر ارومیه. بهانه‌مان برای آمدن به شهر ارومیه این است که 23 تا 30 شهریور یک جشنواره برگزار میشود به اسم جشنواره انگور. اما دعوت کردیم از دکتر میرعلی که برامون از ارومیه بگن. با نام خدا سلام و عرض ادب به بینندگان عزیز. 

برامون بگید ارومیه در کجا قرار دارد و چطور میشود به ارومیه آمد؟
شهر ارومیه در استانآذربایجان غربی قرار گرفته و مرکز استان است و در شمال غربی ایران قرار گرفته و ارومیه بزرگترین شهر استان و مرکز آن است. راه های مواصلاتی که به ارومیه مییاید این است که ما 9 راه اصلی ورودی داریم که شامل جاده سلماس جاده تبریز ورودی دریاچه ارومیه یا جاده چیچست جاده مهاباد جاده سبلان جاده بند و جاده انهر و راه‌های  روستایی هم هست. 
فاصله ارومیه تا تهران؟

 با وجود جاده دریا و پل دریا 760 کیلومتر  است 9 ساعت با اتوبوس و 7 ساعت با سواری است. جاده خوبی است. جمعیت ارومیه چقدر است؟ شهرستان  ارومیه 1 میلیون و 50 هزار نفر و شهر ارومیه 667500 نفر است. شغلشان؟ عمدتان کشاورزی است و تجاری و صنعتی هم هست . با توجه به این که شهر در کنار 4 کشور خارجی است گمرک‌های زیادی هم در گستره شهر هست بزرگترین گمرک زمینی ایران گمرک بازرگان است که در منطقه باکو قرار دارد و گمرک پیرانشهر رازی و سرو و دیگر گمرک‌هایی که وجود دارد و مردم کار تجاری خود را انجام میدهند. 
پارک‌های خوبی در این شهر است. چرا نام ارومیه را به این منطقه اختصاص دادند؟ خود ارومیه درستش اورمیه است .میه به عربی یعنی آب و اور به معنای شهر است و چون اینجا پر آب بوده به این اسم نامیده‌اند. البته وجه تسمیه‌های دیگر هم میتوان برای آن نامید. از قدیم یعنی قبل از انقلاب به رضائیه موسوم بود ولی بعد از انقلاب مجددا به ارومیه تغییر نام داد و بهش چیچست هم میگویند. چون دریاچه ارومیه  یک تالاب مهم و پارک مهم در این منطقه است و یک بخش طبیعی مهم در منطقه است به نام ارومیه نام گذاری شده  است. این شهر بیش از 3000 هزار سال قدمت دارد، بر اساس چیزی که مورخان می گویند.  ولی شهر ارومیه یک ویژگی ها مهم دارد که این شهر را نسبت به بقیه شهر های استان اذربایجان غربی  متمایز کرده است .

ارومیه شهری است که به آن شهر اقوام و ادیان می‌گویند برای همین به شهر اقوام و ادیان معروف شده است و به عبارتی شهر اولین‌ها هم به آن میگویند؛ مثلا اولین مرکز آموزشی  پزشکی که به صورت نوین  با بیمارستان راه اندازی شده شهر ارومیه است توسط دکتر  کاکران امریکایی در سال 1300 خورشیدی در محل فعلی پردیس پزشکی که در خیابان شهیدبهشتی کنونی واقع شده است. اولین مرکز آموزشی مدرسه در این شهر بوده است. قدیم‌ها شاید بیشترین جمعیت شهر را ارمنی‌ها و عاشوری‌ها تشکیل می‌دادند به 100-150 سال گذشته اینجور بوده اما بعد از جنگ عثمانی‌ها اینها جا به جا شدند. برخی در ایران و برخی به خارج رفتند و بعد از آن عمده جمعیت ارومیه را ترک‌های آذری  و کردها و ارمنی‌ها و عاشوری‌ها تشکیل میدهند. 
به هر حال شهر ارومیه جاذبه های تاریخی فراوانی دارد و باغات زیادی دارد و باغ شهر است و فضاهای خوب و دیدنی زیادی را می توان دید در ارومیه. الان فصل آمدن به ارومیه است هم هوای خوبی دارد و هم جاذبه‌های زیبا و جشنواره انگور که پتانسیل خوبی است برای آمدن به ارومیه. از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهر ارومیه و چه ابنیه‌ای در ارومیه می توان مشاهده کرد. ارومیه شهر تاریخی است و 19 امین نقطه تاریخی در ایران است. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد