کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

کجا بریم

من در کجا بریم، از شهر ها و نقاط فوق العاده ایران براتون میگم تا سفر های دلپذیری داشته باشد

جزایر ناز

 

جزایر ناز قشم

هرمزگان استانی در سواحل زیبای خلیج فارس و دریای عمان است و همچنین دارای 14 جزیره کوچک و بزرگ است.

قشم بزرگترین جزیره در جنوب ایران است که دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است. این جزیره که به شکل دلفین است، سالانه میزبان مسافران زیادی است. قشم همانند تمام شهر های جنوب ایران دارای آب و هوایی گرم، معتدل و مرطوب است. این جزیره در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد و از لحاظ جغرافیایی نیز اهمیتی فراوان دارد.

از جمله عجایب قشم که سالانه تعدادی زیادی گردشگر را جذب خود می کند، جزایر ناز است. این جزایر که درواقع از دو جزیره تشکیل شده اند، در قسمت جنوبی جزیره قشم قرار دارند. این جزیره ها کمی از ساحل فاصله دارند و به هنگام جزر به ساحل متصل و موقع مد از ساحل جدا می شوند. این جزیره ها زیاد بزرگ نیستند و وسعت جزیره بزرگ آن به از سه هکتار بیشتر نمی شود.

جزایر ناز جزوی از ژئو پارک قشم است و درواقع از عجایب هفت گانه این جزیره زیبا محسوب می شود. برخی از کارشناسان می گویند این منطقه در گذشته استراحتگاهی برای ماهی گیران بوده است. در این جزایر هیچ مغازه و امکانات رفاهی وجود ندارد و فقط شاهد دست فروش ها خواهید بود.

چرا به این جزایر ناز می گویند؟

در زبان محلی، این دو جزیره را دو کَردَه می گویند و همانطور که در قبل گفتیم هنگامی که سطح آب دریا بالاست می توان فقط از دور این جزایر را تماشا کرد و وقتی سطح آب پایین است یک راه باریکی به آنها باز می شود که با پای پیاده می شود به آنجا رفت. این حالتی که مدام این دو جزیره در حال اتصال و جدایی از ساحل اند علت نام گذاری آنها به این نام است.

 

تفریحات جزایر ناز

1-    کرایه اسب یا شتر: شما می توانید با کرایه اسب یا شتر در اطراف ساحل این جزایر، بیشتر از این مکان لذت ببرید. همچنین می توانید عکس های زیبایی سوار بر زین اسب و شتر و ویو دریا بگیرید.

2-    آفرود سواری: شما می توانید در این جزیره جدید ترین خودرو های لوکس شاسی بلند و آفرود را کرایه کنید و لذت رانندگی در این جزیره را تجربه کنید.

3-    پیاده روی: در حاشیه ساحل این جزایر بهترین مکان برای پیاده روی است. عمق آب آن نهایتا به مچ پایتان برسد و با قدم زدن بر بروی آب و شن های خیس، خستگی هایتان را از تن بیرون کنید و آرامش بگیرید.

4-    تفریحات هوایی: پاراگلایدر، کایت بورد، پاراموتور، چتربازی و بادسواری از جمله تفریحات هوایی این جزایر هستند که به نسبت بقیه تفریحات هزینه زیاد تری دارند. با این حال دیدن جزایر ناز از فراز آسمان تجربه ای بسیار لذت بخش برای شما خواهد بود. شما حتی میتوانید از قبل این تفریحات را رزرو کنید. در سواحل جزایر ناز چادر های دائمی جهت اجاره این تجهیزات و آموزش پاراگلایدز برپاست. حتما برای استفاده از ورزش های هوایی لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید.

5-    تفریحات آبی: شما در سواحل دریای ناز میتوانید به تفریحاتی همچون قایق سواری، جت اسکی و قواصی نیز بپردازید. این جزایر تفریحات زیادی متناسب با سلیقه همه مسافران دارد. جوانان که به دنبال هیجان هستند میتوانند از جت اسکی استفاده کنند و کسانی که دوست دارند با آرامش برروی آب شاهد این مناظر زیبا باشند می توانند سوار قایق ها شوند و لذت ببرند.

از چه راهی به این جزایر سفر کنیم

برای رفتن به جزایر ناز بهترین راه از سمت شهر قشم است. جزایر ناز در فاصله 32 کیلومتری از قشم قرار دارد پس وقتی به قشم رسیدید از بلوار آزادگان به سمت جنوب این شهر بروید و در انتهای بلوار، وازد جاده دریا شوید. اسکله نفتی را رد کنید و پس از عبور از ساحل طلایی در سمت راست خود پارکینگ بزرگ ساحل ناز را مشاهده خواهید کرد.

بهترین زمان برای رفتن به جزایر ناز

می دانید که این سواحل در جنوب ایران است و مانند همه شهر های آن از آب و هوایی گرم برخوردار است. فصل تابستان به دلیل گرمای بسیار زیاد این منطقه کمتر کسی به این منطقه سفر می کند. در فصل پاییز و زمستان به دلیل خنک بودن هوا بهترین زمان برای سفر به این جزایر است.

جاهای دیدنی قشم

 

جاهای دیدنی قشم

قشم بزرگترین جزیره در جنوب ایران است که دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است. این جزیره که به شکل دلفین است، سالانه میزبان مسافران زیادی است. قشم همانند تمام شهر های جنوب ایران دارای آب و هوایی گرم، معتدل و مرطوب است. این جزیره در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد و از لحاظ جغرافیایی نیز اهمیتی فراوان دارد.

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های این جزیره می پردازیم.

همانطور که میدانید، قشم طبیعتی غنی و زیبایی دارد و اکثر جاذبه های آن طبیعی است.

بام قشم

در بالا ترین نقطه در جزیره قشم منظره ای مملوء از ماسه های مارگون و صخره ها مشاهده خواهید کرد. این مکان دقیقا در بالاترین نقطه ژئو پارک قشم قرار دارد و فضای بسیار زیبا را برای گذراندن یک بعد از ظهر دلنشین را برای شما مهیا می سازد. این منطقه به بام قشم معروف است و شما از آن بالا نظاره گر جنگل حرا و دره تندیس ها خواهید بود. 

 

دره ستارگان

یکی از دیدنی ترین و زیبا ترین مکان هایی که اگر به قشم سفر کردید حتما باید از آن دیدن کنید، دره ستارگان است. دره ستارگان مجموعه ای از کوه و صخره ها و دره هاست که این کوه ها به مرور زمان و بر اثر باد وباران تغییر شکل داده است. تغییر در این کوه ها باعث به وجود آمدن شکل های مختلف و عجیب و غریب در این مکان شده است.

دلیلی که به این منطقه دره ستارگان می گویند این است که ساکنان بومی این منطقه معتقدند که اشکال به وجود آمده بر روی این صخره ها بر اثر برخورد یک ستاره به این صخره ها در حدود دو میلون سال پیش ایجاد شده است.

 

جزایر ناز

جزایر ناز درواقع  دو جزیره هستند که با پایین رفتن آب دریا در هنگام روز به جزیره قشم متصل می شوند و با بالا رفتن آب دریا اتصالشان قطع می شود. جزیره ناز بسیار زیباست و وقتی بالای صخره های آن می ایستید منظره ای دلنشین را رو به روی خود نظاره می کنید و زیر پای خود خرچنگ هایی زیبا را مشاهده خواهید کرد. اگر هنگامی به این جزیره رسیدید که اتصال آن از جزیره قشم قطع بود نیز می توانید از دور این صخره های زیبا را تماشا کنید.

 

جنگل حرا

یکی از جاذبه های طبیعی و زیبای قشم و حتی کشور ایران، جنگل حراست. درختان در این جنگل زیبا و خاص ریشه در آب شور دریا دارند. به هنگام بالا آمدن آب دریا ، درختان به زیر آب می روند و وقتی آب دریا پایین می رود درختان بیرون می آیند. درختان سر در آورده از آب و پرندگانی که در این منطقه پرواز می کنند، فلامینگو ها، پلیکان ها و ... همه و همه از شگفتی ها و زیبایی های این جنگل هستند که آن را به جنگلی خاص و خارق العاده تبدیل کرده اند. برای رفتن به این منطقه بهتر است قایق کرایه کنید و در فضای زیبا و حیرت آور آن عکاسی کنید.

 

غار خر بس

جزیره قشم غار های زیادی دارد که یکی از غار های  معروف آن غار خربس است. این غار مجموعه ای از حفره های کوچک است که به صورت اتاق در آمده اند. این مکان در زمان های گذشته و در یک دوره زمانی پناهگاه امنی برای زندگی مردم بوده است. این مکان بدون پوشش گیاهی است و بهتر است در ساعاتی از روز که آفتاب شدید نیست به آنجا بروید.

 

دره تندیس ها

خیلی ها از گردشگران دره تندیس هارا با دره ستارگان اشتباه می گیرند. با اینکه شباهتی به هم ندارند و بسیار متفاوت هستند. این دره دارای تندیس هایی بزرگ است و به همین دلیل به این نام شهرت یافته است. این مکان تاریخی دارای فسیل های فراوانی از هایی ها و صدف هاست که نشان از قدمت آن دارند. این فسیل ها بیان کننده این موضوع است که این مکان قبلا زیر آب بوده است.

 

جزیره هنگام

جزیره هنگام منطقه ای زیبا در جنوب مرکزی قشم است که بومی ها به آن هنجام و هنیام نیز می گویند. جزیره هنگام 50 کیلومتر مربع مساحت دارد و از نقاط دیدنی جزیره قشم است. این جزیره به دلفین هایش معروف است که به صورت دسته ای در اطراف جزیره شنا می کنند. شنا و غوصی در این منطقه بسیار لذت بخش است و از تجربه هایی به یاد ماندنی برایتان خواهد بود.

 

غار نمکدان

این غار از جمله دیدنی ترین غار هاست که در ابتدای ورودتان شما را شگفت زده می کند. قندیل های نمک را در بالای سرتان میبینید که مانند قندیل های یخ از سقف این غار آویزان شده اند. لایه های نمک که بر روی هم قرار گرفته اند، نشان دهنده قدمت این غار نمک در طول تاریخ هستند.

  

تنگه چاهکوه

این تنگه با شیار ها و شکاف های عجیب خود، فضای زیبایی را برای گردشگران پدید آورده است. علت نام گذاری این تنگه به این نام این است که در گذشته در این منطقه باران به ندرت ولی با حجمی زیاد می بارید و مردم در کف آن چاه هایی حفر کرده بودند که در صورت بارش باران برای حتی ماه های آینده نیز آب ذخیره کنند.

اگر میخواهید به این منطقه سفر کنید پیشنهاد می کنم همانند تمامی دیدنی های قشم در فصل زمستان سفر کنید.

 

روستای لافت

این روستا از قدیمی ترین مکان های به جای مانده در جنوب ایران است. این روستا دارای بادگیر های کاهگلی زیبایی است که آن را خاص کرده و از بهترین مکان های دیدنی قشم محسوب می شود. اگر به خانه هایی با بافت قدیمی و عمارت های ایرانی علاقه دارید، حتما به این روستا سر بزنید.